Pijn: van loutering naar straf
|
In de moderne tijd wordt pijn gezien als iets zinloos. Dat is niet altijd zo geweest. In de late middeleeuwen kon pijn een middel zijn om te werken aan je zielenheil. Door zelf pijn te ervaren, had men deel aan het lijden van Christus. De overgang in de visie op pijnbeleving van nuttig naar zinloos wordt vaak gelegd in de negentiende eeuw. Dr. Jan Frans van Dijkhuizen denkt dat de wortels van die overgang veel vroeger liggen: in de reformatie. De komende drie jaar onderzoekt hij met een Veni-subsidie Engelse religieuze poëzie uit de periode 1531-1660 op de perceptie van pijnbeleving. Anesthesie |
visie is kenmerkend voor de moderne houding en de vraag is: waar komt die visie vandaan?' Deze houding tegenover pijn zou in de negentiende eeuw wortelen, omdat de ontwikkeling in de medische wetenschap, onder andere door middel van de anesthesie, het mogelijk maakte om pijnloosheid als ideaal na te streven. Dan werpt zich de vraag op, of de anesthesie een gevolg is van de omslag meer pijnloos te willen zijn of dat hij juist de veroorzaker ervan is. Van Dijkhuizen: 'Ik denk dat het van beide iets is.' Reformatie Zielenheil Martelaren |
![]() De dood van Tyndale in 'Book of Martyrs' van John Foxe (editie van 1583) |
Poëzie |
Impasse De pijnbeleving in gedichten neemt allerlei vormen aan. Van Dijkhuizen: 'De dichter John Donne onderzoekt de tegenstelling tussen loutering en straf. Hij komt daarbij in een impasse. Hij heeft een calvinistische houding, maar heeft daar ook onvrede mee, en ervaart een soort nostalgie naar eerdere ideeën over pijn. Tegelijk beseft hij ook dat dat eigenlijk niet meer mag. Dat beleeft hij in alle heftigheid. Toch was Donne nogal werelds. Hij had een goede positie als Deken van de St. Paulskathedraal, maar hij heeft ook sterk erotische poëzie geschreven. Een heleboel andere dichters proberen de twee modellen met elkaar in overeenstemming te brengen. Om te kunnen begrijpen waar de poëzie zich mee bezighoudt, moet je het theologisch en medisch denken over pijn van de periode goed kennen.' |
Holy Sonnet 11 Spit in my face, you Jews, and pierce my side, John Donne (1572-1631) |
Religieuze wortels * Claudius Galenus (131 tot 201 na Chr.), Grieks-Romeinse arts. Zijn visie domineerde bijna 1500 jaar de geneeskunde. 7 februari 2006/SH |