Universitair Facilitair Bedrijf zet zich in voor
Zeeppompen en kuchschermen
Ook voor het Universitair Facilitair Bedrijf (UFB) is het een hectische tijd geweest. Van het opstellen van een intensief schoonmaakrooster tot het aanbrengen van looproutes door alle universiteitsgebouwen. Nu de maatregelen door de overheid versoepeld zijn, zullen er ook vaker medewerkers en studenten op de universiteit zijn. Hoe bereidt Josephine van den Berg, manager Schoonmaakonderhoud Universitair Facilitair Bedrijf zich daar met haar team op voor?
Na het uitbreken van de coronacrisis in maart heeft het UFB onmiddellijk een intensief schoonmaakrooster opgesteld. Zo zijn er gelijk pompjes met desinfectiemiddelen bij de inschrijflijsten bij de balies geplaatst. “En op een goed moment waren meerdere van onze schoonmakers de hele dag deurknoppen aan het schoonmaken”, vertelt Van den Berg, “maar dat hebben we toen veel medewerkers en studenten thuis gingen werken weer teruggedraaid.”
Tweerichtingsverkeer
Het is dus volgens Van den Berg steeds aanpassen en één op één de richtlijnen van het RIVM volgen. “Sinds kort hebben we in alle faculteiten grote zuilen geplaatst met desinfectiemiddelen, zijn we druk bezig met het aanbrengen van stickers met informatie en met wegbewijzering op de vloeren.” In sommige gebouwen zijn de gangen breed genoeg voor tweerichtingsverkeer, maar soms zijn de gangen smaller en kan er alleen sprake zijn van eenrichtingsverkeer. “Dan moeten mensen een rondje door het gebouw lopen, maar eigenlijk houdt iedereen zich daar heel aardig aan”, legt Van den Berg uit.
Handen wassen
Ook krijgen alle balies een zogenaamd ‘kuchscherm’ – een woord dat volgens Van den Berg maar genomineerd moet worden voor het coronawoordenboek. “Maar het beste advies is natuurlijk handen wassen, handen wassen, handen wassen. Daarom hebben we in de eerste weken gelijk navullingen besteld voor de zeeppompen in de toiletten. De hal staat nu vol met een grote voorraad zeep.” Verder hangen er overal papieren handdoekjes en instructies over hoe je je handen wast. Van den Berg: “We moedigen mensen aan om het gelijk door te geven als de zeep-dispenser leeg is, dan vullen we het dezelfde dag nog aan.”
Anderhalvemeterwerkplek
En natuurlijk is het op dit moment belangrijk om uit te zoeken hoe mensen kunnen werken op anderhalve meter afstand van elkaar. Daarom heeft het UFB samen met de hoofden huisvesting van alle faculteiten de plattegronden en kamers bestudeerd op hoeveel mensen er kunnen werken als de richtlijn van anderhalve meter in acht wordt genomen. “Ook de vergaderzalen worden ingericht volgens de nieuwe richtlijnen en we ontwikkelen proefopstellingen voor de werkgroepen van studenten. Als we weer fysiek in de gebouwen zijn, zijn we er klaar voor”, aldus een tevreden Van den Berg.
‘We volgen nauwgezet de richtlijnen van het RIVM.’
ISSC
En hoe zit het bij het ISSC? “Het ISSC gaat in juni verhuizen naar de Mendelweg, naar een gebouw van Regus. Regus regelt daar ook de schoonmaak en de facilitaire ondersteuning. Als het ISSC in september haar intrek weer neemt in het verbouwde Snelliusgebouw, zijn we verantwoordelijk voor de receptie, de schoonmaak en de catering. De overige facilitaire ondersteuning valt sinds een jaar onder het beheer van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Maar uiteraard nemen we allemaal dezelfde richtlijnen in acht.”